Un prejudiciu mental care ne perturbă integritatea personală și afectează în mod semnificativ modul în care experimentăm orice lucru nou. Se spune că fiecare dintre noi are o traumă. Este un risc foarte probabil al vieții de zi cu zi. Reacția noastră umană la ea este, de asemenea, foarte naturală. Dar adesea culminează cu înghețarea. Dintr-un motiv oarecare, nu experimentăm o reacție instinctivă înnăscută care ne comandă să fugim sau să luptăm. Aceasta este o informație importantă care ajută o persoană traumatizată să accepte confuzia în care se află zi de zi.

Psihoterapia poate merge chiar mai departe. Este în puterea sa să scoată o persoană din captivitatea experiențelor trecute și să o îngăduie din nou să se bucure de prezent.

Ce este trauma?

Trauma psihologică este o experiență umană care este trăită subiectiv ca o experiență foarte puternică și care pune în pericol viața. Ea este cauzată cel mai adesea de factori externi, cum ar fi dezastrele naturale, războiul, accidentele rutiere, intervențiile chirurgicale invazive, dar și abuzul sau nerespectarea pe termen lung a nevoilor emoționale de bază, în special în copilărie. Astfel, trauma poate fi un eveniment unic sau poate fi pe termen lung, poate fi acută sau poate lua forma unei tulburări de stres posttraumatic.

Ce este tulburarea de stres posttraumatic?

Tulburarea de stres posttraumatic (PTSD) este un răspuns întârziat la un eveniment traumatic care nu a putut fi procesat și care îi revine persoanei în forma sa brută inițială (așa-numitele flashback-uri). Acestea sunt gânduri și amintiri târâtoare ale traumei. În același timp, tendința este să se evite tot ceea ce este legat în orice fel de un eveniment traumatic. Manifestările pe care o persoană le poate simți includ afectarea concentrării și a capacității de a gândi din cauza excitației crescute.

De unde știu că sufăr de tulburare de stres posttraumatic?

Deși doar catastrofele evidente, cum ar fi inundațiile sau dezastrele în masă, pot părea să stea la baza tulburării de stres post-traumatic, traumele includ adesea evenimente care par mult mai puțin vizibile și pe care oricine altcineva le-ar putea percepe ca fiind semnificativ mai puțin amenințătoare. De multe ori nici măcar nu le acordăm atenție, deși ne-au afectat viața în mod fundamental. De exemplu, nașterea poate fi traumatizantă, în urma căreia o femeie decide să nu mai aibă un alt copil, chiar dacă poate că a visat până atunci la o familie numeroasă. La fel de bine poate fi o infidelitate a partenerului care ne zdruncină încrederea, iar noi ne schimbăm atunci complet modul în care existăm în relații, dacă mai stabilim vreuna.

Testele pentru tulburarea de stres posttraumatic sunt disponibile online în diverse variante. Cu toate acestea, rezultatul lor este întotdeauna doar orientativ. O examinare fiabilă este asigurată de un psihiatru și de un psiholog clinician, care adesea exclude sau confirmă prezența unei alte boli psihice.

trauma

Cum se tratează tulburarea de stres posttraumatic?

Tratamentul principal este psihoterapia, care, în unele cazuri, poate fi susținută de medicamente, de cele mai multe ori, antidepresive. Datorită dezvoltării neuroștiințelor, știm ceva mai multe despre traume, mai ales atunci când putem cartografia modificările la nivelul sistemului nervos central. Aceste cunoștințe sunt folosite, de exemplu, de metoda EMDR (procesare și desensibilizare prin mișcări oculare). Baza psihoterapiei moderne este de a sprijini capacitatea unei persoane de a se vindeca singură. Acest lucru este creat pe fondul unei relații confidențiale între client și terapeut. Numai într-o astfel de zonă de siguranță este posibilă re-procesarea treptată a traumei.

Cum să faci față traumei din copilărie?

Poate că știți despre ea, poate că doar bănuiți. Trauma din copilărie, ca și trauma din la adulți, poate lua multe forme, de la abuzuri pe termen lung la deces în familie sau lipsă de îngrijire. La fiecare vârstă, copilul face față traumei în mod diferit, ținând cont de nivelul său de dezvoltare. Cu toate acestea, ea îi influențează vizibil comportamentul și îi crește riscul în viitor, de exemplu prin consumul excesiv de substanțe care creează dependență sau prin faptul că suferă de probleme de sănătate. Corpul este cel care este un purtător frecvent al traumelor noastre, pe care le avem din copilărie până la vârsta adultă. Există o energie neexprimată, latentă în el, pe care noi, ca oameni, o folosim pentru a reacționa la o experiență traumatică. Este necesar apoi să ne întoarcem la o astfel de experiență și să o închidem ulterior. Tehnicile orientate spre corp, cum ar fi relaxarea sau respirația, pot fi de ajutor. Împărtășirea cu o persoană dragă poate fi, de asemenea, o modalitate de a ușura trauma. Un ajutor de încredere și o îndrumare sigură vor fi oferite de către terapeut, în mod ideal în cadrul unei psihoterapii pe termen lung.

Cum mă poate ajuta psihoterapia să tratez trauma?

Psihoterapia de astăzi nu consideră trauma ca fiind o soartă ireversibilă care a afectat viața unei persoane și care nu va mai fi niciodată la fel. Din ce în ce mai mult, trauma este concepută ca o oportunitate de a crește, de a putea transcende propria singurătate și de a găsi compasiune pentru sine și pentru ceilalți. Primul lucru pe care îl oferă psihoterapia este încrederea și siguranța. Fiecare direcție terapeutică are propriile modalități de abordare a memoriei originare. Sunt expuse emoțiile și tiparul de gândire care însoțesc o astfel de călătorie. Dar nu veți fi niciodată singuri în ele. Le experimentați întotdeauna știind că trăiți și aveți propriile resurse și abilități, pe care terapeutul le descoperă treptat în și cu dumneavoastră. Procesul psihoterapeutic duce la acceptarea unui eveniment traumatic. Aceleași posibilități sunt oferite și de psihoterapia online, care poate consolida și ea sentimentul de siguranță, mai ales în timpul primelor ședințe la client, prin faptul că se desfășoară într-un loc pe care acesta îl cunoaște bine.

Povestea reală a unui client și cum l-a ajutat terapia:

„Îmi amintesc ziua în care viața mea s-a dat peste cap? Accidentul de mașină nu poate fi uitat. Am supraviețuit, chiar fără consecințe de durată asupra sănătății, dar parcă nu mai eram eu. La aproximativ o lună după acea coliziune, au început să îmi revină fragmente de amintiri. Era din ce în ce mai greu să nu le dau atenție. A început să-mi fie teamă să conduc, mai târziu problema a fost să fiu în mașină chiar și numai ca pasager. Nu trebuie să vă spun cât de complicată era viața mea. În cele din urmă, prietenul meu a fost cel care m-a convins să iau legătura cu un psihoterapeut. Nu voi minți, nu a fost întotdeauna ușor, dar sentimentul că nu eram singură a fost neprețuit. Am reușit să fac față panicii care mă trezea noaptea și, treptat, am găsit încrederea necesară pentru a mă urca din nou la volan și a conduce din nou.”

Te gândești să încerci terapia?

Merită cu siguranță o încercare
Pentru ca terapia să funcționeze, te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit pentru tine.
Cu un scurt test te putem ajuta să găsești, în 5 minute, persoana potrivită care să te asculte.
Alegem terapeuții cu atenție
Alegem terapeuții cu atenție
Înainte ca terapeuții să se alăture comunității noastre, aceștia trec printr-un proces de selecție îndelungat, în cadrul căruia educația și pregătirea acestora sunt verificate.
Te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit.
Te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit.
Printr-un scurt test, îți vom arăta cei mai potriviți trei terapeuți în funcție de cerințele și nevoile tale.
Vom completa terapia cu video-uri educaționale
Vom completa terapia cu video-uri educaționale
Abonații vor avea acces la 60 de video-uri educaționale despre sănătatea mintală pe care le pot viziona în orice moment.
Începe testul
Hedepy
Înscrie-te la newsletter-ul Hedepy
Sfaturi, informații noi, reduceri
Prin înscriere, ești de acord cu politica de prelucrare a datelor personale
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna