Cum poate ajuta psihoterapia în ceea ce privește motivația?

Psihoterapia rezolvă, de obicei, probleme grave ale motivației, fiind utilă în situațiile în care pierderea motivației afectează semnificativ funcționarea la locul de muncă, acasă sau la școală. Psihoterapia ne ajută să ne descoperim motivațiile interioare, să înțelegem ce ne motivează cu adevărat și dacă acestea mai sunt încă valabile. Vom afla dacă lucrurile pentru care ne pierdem motivația sunt cu adevărat ceea ce ne dorim sau dacă le facem „din cauza” cuiva sau a ceva, dacă compensăm stima de sine scăzută sau încercăm să îi mulțumim pe părinților noștri. Psihoterapia ne va ajuta, de asemenea, să ne refacem resursele interne în situații dificile, astfel încât să le putem gestiona mai bine.

Ce este motivația?

Motivația este un proces mental complex care susține sau slăbește acțiunile noastre în raport cu scopul. Împărțim motivația în internă, bazată pe propriile noastre nevoi (de exemplu, dezvoltare, cunoaștere, autorealizare), și externă, care vine din exterior. Motivația poate fi pozitivă (a fi recompensat) sau negativă (a evita ceva neplăcut).

 

Cum să întărim motivația de a învăța?

Este important să vă dați seama de scop, să vă amintiți de ce învățați. Vă puteți imagina cum va fi când veți absolvi sau când veți stăpâni ceea ce învățați, asta vă va da energie. De asemenea, este necesar să stabiliți obiective parțiale, realizabile și să planificați o mică recompensă (o cafea, o plimbare) după ce le atingeți. De asemenea, va fi de ajutor pentru cineva să stabilească momente regulate de învățare și să le înscrie în calendar.

 

Cum să obțineți motivație pentru a lucra?

Gândiți-vă mai întâi la munca dumneavoastră. Vă mai place? Are sens pentru dumneavoastră? Învățați ceva nou? Sunteți recompensat în mod rezonabil pentru asta? Vă simțiți bine în această privință? Puteți să vă descurcați într-un timp rezonabil? Vă odihniți suficient? Încercați să schimbați sau să modificați ceea ce nu vă convine. Dacă nu funcționează, probabil că este timpul să vă schimbați locul de muncă. Este util să vă consultați situația cu un expert.

Cum să sprijiniți motivația de a munci și de a învăța?

Atunci când ne pierdem motivația de a munci sau de a învăța, nu vrem să continuăm, sarcinile par dificile, ne simțim obosiți, nu putem scăpa de amânare. Atunci este indicat să ne dăm seama de ce facem acel lucru în primul rând, care este scopul sau sensul lui. Unele munci pot fi plictisitoare, dar sunt necesare pentru a finaliza un proiect mai mare, la fel cum un examen solicitant este necesar pentru a finaliza un studiu. Îți poți imagina cum va fi când îl vei termina, când vei cunoaște ceva mai mult, pentru a intra în sentimentul pe care îl vei avea când vei termina. De asemenea, este indicat să împărțiți munca sau studiul în unități mai mici, iar după terminarea lor să vă recompensați, de exemplu cu o plimbare sau o cafea. Este important să vă planificați odihna și pauzele. Pentru problemele pe termen mai lung legate de motivația profesională, este util să vă gândiți și la muncă ca atare. Vă place măcar puțin? Are sens pentru dumneavoastră? Învățați ceva nou? Sunteți recompensat în mod rezonabil pentru aceasta? Vă simțiți bine în cadrul acesteia? Vă puteți descurca într-un timp rezonabil? Vă odihniți suficient? Încercați să schimbați ceea ce nu vi se potrivește, cum ar fi discutarea posibilității de a vă schimba descrierea postului, de a lucra la sarcini mai solicitante sau de a ajusta programul de lucru. Dacă nu funcționează, luați în considerare posibilitatea de a vă schimba locul de muncă. Și în timpul studiilor vă puteți pune întrebări similare, mulți oameni încep să studieze un domeniu, de exemplu la inițiativa părinților, și treptat se dovedește că nu le place cu adevărat să studieze sau că nu au suficiente condiții prealabile pentru asta. Este util să apelați la un expert care vă va ajuta să puneți întrebările potrivite.

hedepy-david-3-w

Cum să găsiți din nou motivația?

În special în cazul proiectelor și sarcinilor pe termen lung, ne pierdem adesea motivația, deoarece depunem un efort mare și totuși obiectivul nostru nu este încă la vedere. Împărțiți-vă proiectul, fie că este vorba de muncă, de pierderea în greutate sau de alergarea unui maraton, în unități mai mici, mai ușor de atins, și lucrați la ele în mod regulat. Amintește-ți de ce faci acest lucru, care este obiectivul tău. Întrebați-vă, de asemenea, de ce este important obiectivul pentru dumneavoastră personal în acest moment și dacă acesta este cu adevărat obiectivul dumneavoastră. Puteți fi motivat și prin psihoterapie, care ajută la dezvăluirea a ceea ce ne motivează cu adevărat.

 

Cum să faci față pierderii motivației de viață?

Pierderea motivației de viață este adesea cauzată de alte pierderi semnificative din viața dumneavoastră, cum ar fi pierderea partenerului, a copilului, a locului de muncă sau a sănătății. Ceva care ne schimbă viața de zi cu zi. În primul rând, este necesar să ne ocupăm de această pierdere sau să o „înlăturăm prin durere”. Aici psihoterapia devine foarte utilă și poate ajuta la acceptarea pierderii. De asemenea, poate trata sentimentele de vinovăție care pot apărea în aceste situații. Apoi, este indicat să căutăm alte surse de motivație și de energie vitală, uneori un nou sens al vieții. Și aici, psihoterapia are un rol important, terapeutul caută împreună cu clientul posibilitatea unor noi schimbări , îl sprijină în implementarea lor treptată. Pierderea motivației de viață poate fi legată și de depresie, în cazurile mai grave este utilă prescrierea antidepresivelor.

Povestea reală a clientului și modul în care terapia l-a ajutat:

„Am căutat un psiholog când îmi scriam lucrarea de diplomă. A trebuit să amân de două ori termenul de predare pentru că nu reușeam să mă înțeleg. Exista o amenințare reală că nu voi putea să-mi termin studiile. Eram în permanență stresat că mă vor da afară, nu mă puteam relaxa prin nimic altceva, pentru că aveam remușcări că nu am scris. În terapie, am descoperit că a trebuit să învăț strategii pentru a continua să lucrez în condiții de stres. Am învățat să îmi organizez timpul de lucru și să nu uit să îmi limpezesc mintea cu hobby-urile mele.”

Încercați psihoterapia prin video conferință

Nu trebuie să faceți față singur
DEPRESIE FRICĂ PSIHOSOMATIZĂRI SINGURĂTATE
Psihoterapeut aflat în formare
„Viața este un drum anevoios, însă putem alege să facem un pas spre propria persoană. Putem să împărtășim greutatea care ne apasă. O durere împărtășită este pe jumătate mai ușoară.“
199 RON / programare
ANXIETATE DEPRESIE RELAȚII INTIMITATE ȘI SEXUALITATE
Formare în psihoterapie verificată
„Psihoterapia este cunoaștere și transformare.“
199 RON / programare
Dr. Psih. Maria Bran Psihoterapeut (3000+ ore de practică)
DEPRESIE STIMĂ DE SINE TRAUMĂ PSIHOSOMATIZĂRI
Formare în psihoterapie verificată
„În relația terapeutică pe care o co-construim identificăm semnificații multiple și opțiuni pentru gestionarea diferitelor situații de viață cu care te confrunți.“
249 RON / programare