Cazi seara pe pernă fără energie și cu sentimentul că nu poți ține pasul cu tot ce se întâmplă? De o lună de zile, încerci să te întâlnești cu prietenii tăi la cină? Cu toții trecem uneori prin momente dificile, dar nu te lăsa copleșit de responsabilități și de epuizare.
Te vom ajuta să navighezi prin haos și te vom ghida prin pași practici pentru a-ți organiza timpul și a-ți planifica eficient ziua – astfel încât să poți respira liniștit seara și să ai mai multă grijă de tine.
Dacă ești copleșit de sarcini, mai întâi va trebui să te extragi din întreaga situație – să ai o imagine de ansamblu a tot ceea ce se întâmplă și să rezolvi organizarea de bază a timpului. Vei vedea că vei simți imediat o mică ușurare.
Vom face asta în patru pași.
Începe cu cele de legate de muncă și de studiu. Notează toate sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești, toate proiectele care te așteaptă, dar și activitățile obișnuite. Acestea ar putea fi, de exemplu, rapoarte lunare, întâlniri regulate, etc. Trebuie să obții cea mai bună imagine de ansamblu posibilă.
Procedează la fel cu sarcinile personale. Notează-ți obligațiile curente, de la o programare la dentist până la cumpărarea unui cadou pentru o zi de naștere ce urmează – tot ce se află acum în mintea ta. Dacă ai în mod regulat sarcini casnice mai solicitante (cum ar fi tunsul ierbii), trece-le pe hârtie și pe acestea.
S-ar putea să fii șocat de câte lucruri apar pe listă. Dar nu îți face griji, le vom reduce treptat.
Adesea ne simțim copleșiți pentru că nu ne concentrăm pe ceea ce este cu adevărat important. Când se apropie un termen limită, apare stresul. De aceea trebuie să prioritizăm sarcinile. Un instrument excelent este principiul Eisenhower. Potrivit acestuia, este util să îți împarți sarcinile în patru categorii, în funcție de importanța și urgența lor.
Nu poți decide ce este important? Încearcă să folosești principiul Pareto. Potrivit acestuia, 20% din efort (în gestionarea timpului) ne aduce 80% din beneficii (venituri). Caută activitățile care au cel mai mare impact asupra vieții și rezultatelor tale financiare.
Apoi vine momentul să scapi de sarcinile neimportante, fie delegându-le, fie pur și simplu eliminându-le. Chiar nu trebuie să faci totul singur. Poți delega din sarcini cuiva din echipă, poți angaja o nouă persoană, sau poți merge la șeful tău cu lista de sarcini și cu rugămintea de a stabili împreună prioritățile.
Ce-ar fi să rezolvi curățenia casei cu ajutorul unui profesionist, sau să rezolvi prânzul de duminică invitând familia la restaurant? Cu siguranță vei găsi o mulțime de sarcini pe care nu trebuie să le faci singur, iar asta îți va aduce mai multă liniște sufletească.
Știi sentimentul acela când ai o sarcină importantă în fața ta, dar o tot amâni pentru că nu prea știi de unde să începi?
De aceea, este necesar să împărțim toate sarcinile (proiectele) mari în cele mai mici părți posibile, precum cele care durează doar câteva minute. De exemplu, poți împărți pregătirea unei prezentării în căutarea informațiilor, pregătirea cuprinsului, crearea slide-urilor, îmbunătățirea designului, etc. Nu trebuie să faci totul deodată. Atunci când ai sarcinile împărțite, poți avansa pas cu pas, chiar dacă mai ai la dispoziție doar 15 minute pentru ele.
Știi deja ce te așteaptă. Următorul pas este să planifici corect sarcinile. Folosește o agendă sau una dintre aplicațiile de gestionare a timpului, întrucât nu este bine să încerci să ții minte tot ce ai de făcut – te vei simți mai ușurat astfel.
Planifică-ți timpul cel puțin cu o săptămână înainte, sau poate chiar cu o lună. Astfel, nu se va întâmpla să promiți ceva chiar atunci când ai un termen limită pentru un raport lunar, de exemplu. Iată cum poți face asta:
De multe ori nici nu ne dăm seama, dar în timpul zilei ne refugiem în activități care nu sunt esențiale. Pentru cei mai mulți dintre noi, rețelele sociale sunt mari consumatoare de timp. Dar poate fi vorba și de întâlniri inutile sau de orice altă formă de procrastinare. Încearcă să îți observi toate activitățile timp de câteva zile și să vezi unde ai putea „câștiga” timp suplimentar. Astfel, vei avea mai mult timp liber seara și te vei putea întâlni în sfârșit cu prietenii sau vei putea termina de citit cartea care stă pe noptieră.
Avem deja un program, așadar acum ne vom uita la metodele specifice de gestionare a timpului, care ne pot ajuta să respectăm planificarea.
Poate că nu pare așa acum, dar există întotdeauna o cale de ieșire – important este să nu fii prea aspru cu tine. Este nevoie de timp pentru a te obișnui cu munca organizată astfel și pentru a dezvolta disciplină. Începe treptat și sărbătorește fiecare progres.
Gestionarea timpului, echilibrul dintre viața profesională și cea privată și procrastinarea sunt, de asemenea, subiecte potrivite pentru terapie. Nicio problemă nu este „minoră”. Un expert te va ajuta să îți pui ordine în gânduri, să îți stabilești prioritățile, să îți găsești motivația și, mai ales, o cale de ieșire din haos. La Hedepy, oferim terapie online și poți alege din zeci de terapeuți certificați.
Află aici cum funcționează.
Dacă starea ta emoțională este o amenințare la adresa ta sau a celor din jurul tău, te rugăm să suni la 112.
Terapeuții noștri sau Hedepy s.r.o. nu sunt responsabili pentru starea ta de sănătate.