Cum să ai grijă de sănătatea psihică în timpul COVID-19

Ce îți vine în minte când spui covid-19? Pentru noi este frică. Ori de câte ori aprindem televizorul sau deschidem browserul, simțim că, dacă nu ne este suficientă frică de coronavirus, parcă nu respectăm viața umană.

Cum știm că într-o lume în care regulile care ne-au dat un sentiment de securitate au încetat să mai funcționeze?

Unii dintre noi au spus că, pe lângă emoții, ar trebui să angajăm și gândirea critică. Dar informațiile pe care societatea noastră a construit adevărul în ultimul deceniu sunt interpretate diferit de toată lumea. Și astfel am rămas doar cu păreri. Ne putem gândi la ceva, putem fi convinși de ceva și totuși realitatea pe care o trăim poate fi complet diferită.

Deci, de unde știm că într-o lume în care regulile care ne-au dat un sentiment de securitate, capacitatea de a anticipa și, cel mai important, capacitatea de a influența practic au încetat să funcționeze?

Am dori să vă împărtășim ceea ce fiecare dintre noi poate face pentru noi în acest moment de incertitudine.

Pandemia afectează sănătatea mintală a românilor, toate datele indică asta.

Am fost puternic afectați de statistici publicate care raportează o deteriorare rapidă a sănătății mintale a populației noastre. De exemplu, potrivit unui studiu realizat de IMAS pentru Centrul de Inovație în Medicină, a indicat faptul că 1 din 4 români suferă de-a lungul vieții de o afecțiune psihică, fie ea o tulburare gravă, fie una ușoară. Aceste date sunt alarmante, iar faptul că România ocupă locul 3 în Europa în topul tărilor cu populație suferindă de tulburări psihice, confirmă un scenariu și mai dramatic post-pandemic. Simpatizăm cu fiecare persoană care face parte din această statistică și cu toți cei care se confruntă cu orice suferință în acest moment, indiferent dacă este vorba despre pierderea unei persoane dragi, pierderea siguranței sau pierderea bucuriei în viață. De aceea, am început și terapia online pe platforma Hedepy, care are ca scop simplificarea modului de a obține ajutor terapeutic și de a ajuta oamenii să se simtă mai bine mental.

terapeuti

Deveniți observator

Dacă ar fi să numim o singură recomandare care are potențialul de a ajuta pe oricine se simte copleșit de informații sau de propriile lor gânduri, ar fi exact asta. Imaginați-vă că urmăriți o dramă care vă atrage în acțiune. Simți tensiune, aproape că nu respiri și, în cel mai bun caz, se aude un sunt liniștitor – publicitate. Și îți dai seama că stai și nimic din toate acestea nu se aplică pentru tine, emoțiile se estompează și respiri din nou.

În acest exemplu, indicăm trei lucruri:

În primul rând, emoțiile sunt extrem de contagioase. Chiar dacă acestea curg către noi doar prin ecran, avem tendința să le experimentăm la fel de dramatic de parcă ni s-ar întâmpla nouă. Dintr-o dată, suntem cu adevărat atinși de nenumărate destine și greutatea previziunilor ne apasă pe unmeri. Și capacitatea noastră de a-i influența? Te apropii de zero. Fii din nou spectator în acest moment. Decideți în mod conștient să părăsiți drama. Cu toții avem această ocazie.

În al doilea rând, este un exemplu clar al unei situații pe care probabil fiecare dintre noi a trăit-o în viață – că urmărim un film care ne va cuprinde complet. Și apoi sentimentul de a te trezi din povestea lui și suntem doar noi din nou. Deci, aveți deja această experiență, folosiți-o pentru dumneavoastră ori de câte ori simțiți că este pur și simplu prea mult.

Și, în al treilea rând, este cunoașterea faptului că, atunci când cineva rezolvă problemele lumii întregi, indiferent dacă este altruist, curajos sau filantropic, de obicei scapă de ale sale.

Un individ nu poate salva lumea.

El poate ajuta la salvarea lui doar dacă se salvează pe sine.

Deci, să mergem mai departe – în lumile noastre interioare.

Imblânzește-ți mintea, gândul tău nu este egal cu tine.

Fără gânduri, nici vreo emoție, suntem în adevăratul sens ”Noi”- suntem mult mai mult. Putem folosi termenul de conștiință, de exemplu. Conștiința, în care curg adesea în mod involuntar diverse gânduri – uneori interesante, alteori bizare, unele pretinzând a fi un avertisment asupra unei amenințări reale. Știți gândurile compulsive și feroce care se strecoară în mintea noastră din nou și din nou? De obicei sunt cele care sunt legate de o emoție. Iar emoția care are cea mai mare putere asupra noastră este frica. Toate scenariile încep cu – ”Ce se întâmplă dacă”, ”Ce se întâmplă dacă mă îmbolnăvesc?” Dacă îmi pierd slujba? Dacă rămân singur?”

Întrebarea este, ce bun aduc aceste întrebări în viața noastră? Și cum să le găsim rezolvarea?

hedepy-natalie-1-w

Dacă descoperiți că ideea dvs. nu vă ajută la nimic, puteți lucra la eliberarea ei. O opțiune este de a redeveni observator. De data aceasta un observator al propriei sale minți și ale propriilor gânduri. În acest moment, indiferent de unde și de ce provin, nu trebuie să le evaluezi în niciun fel, nu te vor pune în pericol. Este nevoie de practică, deoarece gândurile doresc să revină, dar vestea bună este că, de obicei, urgența lor slăbește de obicei.

 

Fiți atenți la ceea ce vă atrage atenția.

Adică chiar în acest moment. Cu atenția este ca și cu o fereastră – direcția ei determină atmosfera întregii încăperi. Direcția spre care ne concentrăm atenția afectează modul în care percepem lumea din jurul nostru și cum ne simțim apoi față de noi înșine. Și cel mai importanta este că, atunci când deveim conștienți de această capacitate, putem începe să ne jucăm cu ea. 

Vă amintiți primăvara trecută? Când s-a aflat că lipsesc cu desăvârșire proviziile medicale în întreaga țară? Un număr uriaș de oameni au început să coasă măști, unii le-au vândut, alții le-au donat, au făcut dezinfectanți, universitățile au contribuit cu inovații, alții s-au dedicat învățământului la domiciliu, au copt pâine, unii au criticat guvernul sau au boicotat măsurile. Fiecare dintre noi și-a îndreptat automat atenția spre direcția cea mai apropiată de el.

Dorința noastră de suflet este ca fiecare să fie capabil să își îndrepte în mod conștient atenția într-o altă direcție ori de câte ori nu se simte bine în cea inițială. Pe cei care se află în criză, să îi ajutăm să își ofere timp lor, pe cei supărați pe limitările lor, să le arătăm și toate lucrurile pe care sunt capabili să le realizeze. 

 

Este important să mai menționăm un lucru. A lucra în mod conștient cu atenția nu înseamnă a evita gândurile rele sau emoțiile solicitante. Dimpotrivă, acestea sunt menite să fie înțelese și experimentate. Poate că nu le poți face față în acest moment sau simți că te învârți în cerc, de aceea este vital să nu le înfrunți singur. Un psihoterapeut te poate ajuta. Psihoterapia este acum disponibilă pentru toată lumea, chiar și în momentul măsurilor de urgență. Fie că este vorba de sprijinul serviciilor gratuite în cazuri de criză acută sau de platforme online precum Hedepy.

Nu le înfruntați singuri

În cele din urmă, am dori să vă spunem ultimul și probabil cel mai important lucru. Este complet natural să experimentezi un val de emoții într-o situație dificilă, pe care nu o cunoșteam până atunci. Într-adevăr fiecare criză își are începutul, dar își are și sfârșitul. Si a ta. Prin urmare, dacă te gândești la asta măcar puțin, apelează la un psiholog, psihiatru, psihoterapeut sau coach pentru ajutor. Nu fiți singur. Puteți găsi ajutor, de exemplu, la Hedepy.ro, unde există mai mulți terapeuți calificați și pregătiți, astfel puteți alege pe cel care vi se potrivește cel mai bine și să vă programați pentru a doua zi. Vă puteți conecta apoi cu terapeutul online, de exemplu de acasă.

 

Žaneta Krčilová,Cofondator Hedepy

Încercați psihoterapia prin video conferință

Nu trebuie să faceți față singur
DEPRESIE FRICĂ PSIHOSOMATIZĂRI SINGURĂTATE
Psihoterapeut aflat în formare
„Viața este un drum anevoios, însă putem alege să facem un pas spre propria persoană. Putem să împărtășim greutatea care ne apasă. O durere împărtășită este pe jumătate mai ușoară.“
199 RON / programare
ANXIETATE DEPRESIE RELAȚII INTIMITATE ȘI SEXUALITATE
Formare în psihoterapie verificată
„Psihoterapia este cunoaștere și transformare.“
199 RON / programare
Dr. Psih. Maria Bran Psihoterapeut (3000+ ore de practică)
DEPRESIE STIMĂ DE SINE TRAUMĂ PSIHOSOMATIZĂRI
Formare în psihoterapie verificată
„În relația terapeutică pe care o co-construim identificăm semnificații multiple și opțiuni pentru gestionarea diferitelor situații de viață cu care te confrunți.“
249 RON / programare