Sindromul burnout, ca și alte tulburări, nu vine neinvitat. El afectează persoanele care sunt hotărâte să își folosească toată energia pentru binele celorlalți, idealiste, care au standarde înalte și așteptări la fel de mari, sau pe cei care vor să facă totul de unii singuri.

burning_out.jpg

În trecut, sindromul burnout afecta în principal managerii seniori din companiile mari. Dar, odată cu creșterea cerințelor de performanță, acesta apare și la persoane mai tinere, de exemplu, la studenții universitari și nu numai. Datele indică faptul că 36% dintre medicii din România suferă de burnout, iar 25% din angajații din țară susțin că se simt epuizați la locul de muncă.

Epuizarea este sinonimă cu pierderea echilibrului din viața noastră, fiind aproape în permanență concentrați pe ceea ce avem de făcut și nu considerăm odihna ca fiind necesară. Dacă acest lucru se aplică și în cazul tău, lasă deoparte pentru o clipă responsabilitățile și învață să te prioritizezi.

Ce este sindromul burnout?

Sindromul burnout, cunoscut și sub numele de sindromul de epuizare, este o afecțiune cu debut lent și insidios, la fel ca stresul cronic. Și care sunt semnele sale? Unul dintre  simptome este o senzație neplăcută de epuizare, care ajunge treptat să se resimtă și fizic.

Sindromul burnout apare, de obicei, în mai multe etape. De la sentimentul că trebuie să facem tot posibilul pentru a ne rezolva sarcinile la timp și bine, stări de anxietate atunci când ne dăm seama că așteptările noastre nu sunt realiste și că munca depusă poate nici măcar nu este apreciată în mod corespunzător, până la stări de iritabilitate, sentimente de dezamăgire și pierderea sensului pe care munca îl are pentru noi.

Nu ezita să completezi un test pentru sindromul burnout. Acesta este conceput de experți în domeniu și durează aproximativ 5 minute.

Simptomele sindromului burnout

Primele simptome ale sindromului de epuizare pot fi o ușoară oboseală, probleme ocazionale în a adormi și, din când în când, dorința de a absenta de la locul de muncă. Dacă ești în contact cu tine însuți, este posibil să faci deja o schimbare în viața ta, ceea ce este minunat. Următoarea fază este însoțită de epuizare, schimbări de dispoziție, scăderea performanței și a concentrării, depresie și anxietate, urmate de probleme de relaționare și scăderea stimei de sine.

pracující žena s vyhořením

Cum îmi dau seama dacă sufăr de burnout?

Primele simptome pot fi subtile, dar se înrăutățesc progresiv. Acestea pot fi atât mintale, cât și fizice. Simptomele psihologice ale epuizării includ:

  • Iritare ușoară atunci când ești suprasolicitat la locul de muncă
  • Stare de letargie
  • Epuizare mintală
  • Pierderea entuziasmului la locul de muncă, dar și în viața personală
  • Indiferență sau atitudine negativă față de muncă
  • Sentimentul de a nu fi apreciat
  • Depresie
  • Stări de anxietate

Simptomele fizice ale sindromului burnout pot fi:

  • Tulburări de somn
  • Oboseală
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Probleme digestive
  • Probleme de memorie și de concentrare
  • Scăderea performanțelor

Care sunt etapele sindromului burnout?

Sindromul burnout are, de obicei, patru faze:

1. Nemulțumire ușoară 

nu suntem încă pe deplin conștienți că ceva nu este în regulă, dar suntem ușor iritați atunci când suntem suprasolicitați.

2. Ignorarea inconștientă a problemei 

gândurile și emoțiile devin din ce în ce mai neplăcute, nemulțumirea se poate manifesta și prin relaționarea disfuncțională cu cei din jur. Ne opunem inconștient simptomelor.

3. Amorțirea conștientă 

încep să apară simptome ale epuizării, cum ar fi stresul și anxietatea. Încercăm în mod conștient să amorțim aceste stări neplăcute, dar acest lucru nu rezolvă problema.

4. Trauma 

sindromul burnout devine cronic, pot apărea atacuri de panică, epuizare fizică și mintală completă.

Este ideal să abordăm sindromul burnout în prima fază pentru a preveni amplificarea simptomelor. În general - cu cât mai devreme, cu atât mai bine!

Pot suferi și eu de burnout? Cine este cel mai expus riscului de epuizare?

Sindromul burnout este cel mai frecvent asociat cu:

  • profesiile de ajutor, cum ar fi medicii și cadrele medicale
  • profesiile aflate sub o presiune intensă a factorilor de stres și responsabilități (manageri)
  • persoanele care lucrează cu oamenii (cum ar fi profesorii) sunt, de asemenea, expuse riscului.

De fapt, se pare că impactul sindromului burnout este mult mai larg.

Burnout-ul poate debuta destul de ușor, de exemplu, în situația femeilor aflate în concediu de creștere a copilului sau a celor care pur și simplu au așteptări prea mari de la ei înșiși. Iar așteptările neîmplinite sunt cele care duc la dezamăgire, la pierderea motivației și, pe termen lung, contribuie la dezvoltarea sindromului. În cel mai rău caz, putem ajunge într-o stare de epuizare fizică și psihică completă.

Ce ar trebui să fac dacă mă confrunt cu burnout-ul?

Cum pot ieși din burnout? Dacă te confrunți deja cu efectele burnout-ului, nu renunța și nu te izola. Opțiunile precum consilierea psihologică și psihoterapia sunt acum disponibile pentru toată lumea. Acestea te pot ajuta să ieși din cercul vicios al auto-exigențelor și al epuizării care rezultă din acestea.

Tratamentul sindromului burnout

Cel mai bine este să adresezi sindromul burnout încă de la primele simptome. Este adevărat că, inițial, s-ar putea să nu le vedem ca pe o posibilă sursă de probleme majore, dar cu cât mai repede vom depista sindromul, cu atât mai repede vom putea să îl gestionăm eficient. Dacă acesta ajunge într-un stadiu în care ne afectează viața în mod vizibil, este indicat să cerem sprijinul unui specialist.

Cum mă poate ajuta psihoterapia în cazul burnout-ului?

Psihoterapia este un spațiu care îți aparține în totalitate. În schimb, tendința noastră de a le oferi spațiu celorlalți contribuie adesea la burnout. Acesta este, de asemenea, motivul pentru care profesiile de ajutor sunt atât de vulnerabile în acest sens. Să te dăruiești până la ultima picătură de putere și să speri că cineva va aprecia gestul tău, sau să cedezi la sentimentul că doar tu ești cel mai în măsură să decizi, să faci, să termini.

Psihoterapia ca tratament pentru sindromul burnout poate identifica tiparele noastre inconștiente de gândire pentru ca apoi să putem evalua singuri dacă este oportun să le păstrăm sau să stabilim noi rutine.

Prevenire - cum să eviți sindromul burnout?

O modalitate eficientă de a preveni burnout-ul este să ne concentrăm asupra relației noastre cu munca sau cu studiul, dar și cu viața personală și cu relațiile noastre. Este bine să  conștientizăm așteptările și să le setăm realist. Acest lucru va reduce, de asemenea, riscul de a investi prea multă energie în muncă și de a funcționa dincolo de capacitățile noastre.

De asemenea, ne va ajuta să ne urmărim propriile interese, inclusiv viața socială. Aceasta va adăuga o altă dimensiune vieții noastre și va evita epuizarea care apare adesea atunci când ne concentrăm asupra unui singur lucru pentru o perioadă lungă de timp.

Chiar și în acest stadiu de prevenire, o ședință cu un psihoterapeut este o opțiune bună. Acesta nu este un tratament convențional, ci așa-numita dezvoltare personală prin care discuți cu experți și specialiști despre modul în care îți poți trăi viața din plin, evitând sindromul burnout.

Testează-te

Dacă te confrunți cu simptome, vorbește cu medicul tău sau contactează un psiholog sau un psihoterapeut.

De asemenea, poți completa un test online rapid și de încredere pentru sindromul burnout. Acesta conține un total de 25 de întrebări și durează aproximativ 5 minute.

Povestea reală a unui client și cum l-a ajutat terapia:

„Nu-mi mai plăcea munca mea, eram iritat și epuizat, nu mai voiam să merg acolo. Familia mea ducea greul și ei au fost cei care mi-au aranjat o ședință de terapie. Am descoperit că mă confruntam cu sindromul burnout. Mulțumită terapeutului, mi-am dat seama ce era cel mai epuizant la actualul meu loc de muncă și am găsit suficient curaj pentru a-i cere superiorului meu o schimbare. Am trecut de la munca în camera de urgență la departamentul de îngrijiri prelungite, unde este mai multă liniște și mă simt în continuare utilă. Sentimentele de epuizare și iritabilitate au dispărut. Am un nou apetit pentru muncă și hobby-uri în timpul liber. Dacă aș fi știut cât de puțin este suficient pentru a-mi îmbunătăți viața, aș fi făcut-o de mult timp."

Te gândești să încerci terapia?

Merită cu siguranță o încercare
Pentru ca terapia să funcționeze, te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit pentru tine.
Cu un scurt test te putem ajuta să găsești, în 5 minute, persoana potrivită care să te asculte.
Alegem terapeuții cu atenție
Alegem terapeuții cu atenție
Înainte ca terapeuții să se alăture comunității noastre, aceștia trec printr-un proces de selecție îndelungat, în cadrul căruia educația și pregătirea acestora sunt verificate.
Te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit.
Te vom ajuta să găsești terapeutul potrivit.
Printr-un scurt test, îți vom arăta cei mai potriviți trei terapeuți în funcție de cerințele și nevoile tale.
Vom completa terapia cu video-uri educaționale
Vom completa terapia cu video-uri educaționale
Abonații vor avea acces la 60 de video-uri educaționale despre sănătatea mintală pe care le pot viziona în orice moment.
Începe testul
Hedepy
Înscrie-te la newsletter-ul Hedepy
Sfaturi, informații noi, reduceri
Prin înscriere, ești de acord cu politica de prelucrare a datelor personale
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna