Cum să identifici și să gestionezi tulburările de alimentație?

Gândurile despre mâncare și forma corpului tău au devenit subiectul zilnic numărul unu? Citește mai departe pentru a înțelege dacă te confrunti o tulburare de alimentație și cum să găsești o rezolvare.

Tulburările de alimentație pot începe în mod nevinovat

Nu trebuie să treci printr-o experiență traumatizantă precum bullying-ul pentru că ești supraponderal pentru a suferi de o tulburare de alimentație. Poate că la un moment dat ai fost în formă, cei din jurul tău au început să îți facă complimente, așa că ți-ai restrâns din ce în ce mai mult dieta și ai adăugat sportul în rutina zilnică. Totul poate începe cu o simplă schimbare a stilului de viață, care este cu adevărat benefică la început, dar care scapă de sub control atunci când vrei rezultate mai bune și mai rapide.

Uneori, chiar și un singur comentariu nepotrivit este suficient pentru a ne confirma îndoielile de sine și pentru a ne afecta relația cu mâncarea și cu propriul corp.

tulburare de alimentație

Tulburările de alimentație sunt o problemă psihologică. Dar ele trec rapid de la psihic la corp și, astfel, sănătatea noastră fizică are de suferit. Acest lucru le face mai periculoase decât ar putea părea la prima vedere. Ele sunt însoțite adesea și de depresie și anxietate.

Dar tulburările de alimentație nu înseamnă doar a refuza mâncarea. La prima vedere, este posibil să fie greu de identificat, deoarece această problemă poate lua multe forme. Iată care sunt cele mai frecvente.

  • Anorexie – limitarea hranei la un minim sau înfometarea completă. În cazul anorexiei, există o percepție foarte distorsionată a propriului corp. Deși toată lumea ne spune că suntem foarte slabi, noi nu ne percepem astfel.
  • Bulimie – episoade repetate de supraalimentare incontrolabilă, urmate de sentimente de vinovăție, înfometare, inducerea de vărsături sau abuz de laxative.
  • Supraalimentația compulsivă (psihogenă) – și în acest caz apar episoade de supraalimentare incontrolabilă, care sunt însoțite de sentimente de vinovăție și eșec. Cu toate acestea, nu sunt urmate de vărsături sau abuzul de laxative.
  • Ortorexia – deși nu îndeplinește criteriile pentru tulburările alimentare oficiale, este o boală psihică. Ea se manifestă printr-o obsesie pentru o alimentație sănătoasă, astfel eliminând grupe întregi de alimente din dietă. Acest lucru duce apoi la o lipsă a anumitor nutrienți importanți.
  • Bigorexia – ca și ortorexia, nu este o tulburare alimentară oficială, dar, potrivit estimărilor, până la 50% dintre culturiștii de sex masculin suferă de ea. Se manifestă printr-o percepție distorsionată a propriului corp, când bărbații se simt prea slabi și cu musculatură insuficient dezvoltată. Prin urmare, ei folosesc steroizi anabolizanți, ceea ce poate duce la probleme grave de sănătate.

Tulburările de alimentație afectează cel mai adesea fetele adolescente și femeile tinere, dar ele nu sunt o excepție nici la vârsta adultă și nu îi ocolesc nici pe bărbați. În ultimii ani, s-a înregistrat o creștere a numărului de persoane cu tulburări de alimentație, dar multe dintre ele se luptă singure cu boala, așa că nu avem o imagine de ansamblu exactă a numărului lor. Experții pun această creștere și pe seama rețelelor sociale.

tulburare de alimentație

Cum știu dacă toate acestea mi se aplică? Care sunt simptomele tulburărilor de alimentație?

S-ar putea să nu îți dai seama cu siguranță dacă ai o problemă. La urma urmei, vrei doar să arăți bine. Dar simți în același timp că relația ta cu mâncarea nu este ideală.

De aceea, îți propunem următorul test – evaluează dacă aceste afirmații ți se potrivesc.

  • Mă gândesc la silueta și greutatea mea aproape în fiecare zi, uneori de mai multe ori pe zi.
  • Simt că mâncarea este dușmanul meu.
  • Gândurile la mâncare declanșează în mine unele dintre aceste emoții: frică, rușine, anxietate, dezgust, remușcări.
  • Am eliminat complet grupe întregi de alimente din meniu, cum ar fi toate grăsimile, zaharurile etc.
  • Mă îndoiesc adesea de mine și nu am încredere în mine.
  • Nu mă plac pe mine și nu îmi place corpul meu.
  • Vizitele la restaurant îmi provoacă stres și anxietate. Le evit dacă este posibil.
  • Limitez contactul cu prietenii și cu cei din jurul meu pentru că am impresia că nu mă înțeleg.
  • Am energie și o dispoziție scăzute aproape tot timpul.

Dacă te-ai regăsit în câteva dintre aceste scenarii, este posibil să suferi de o tulburare de alimentație.

Cum putem rezolva tulburările de alimentație?

În primul rând, este minunat că ești aici și că îți dorești să găsești o soluție. În cazul în care tulburările alimentare se dezvoltă pe deplin, lupta cu ele se poate întinde pe tot parcursul vieții.

Nu e necesar să te încadrezi exact în vreuna dintre definiții. Faptul că nu îți place corpul tău și că mâncarea îți provoacă multe griji și stres este suficient. Nu trebuie să îți faci griji în fiecare zi pentru ceva care este o parte inerentă a vieții noastre. Există o cale de ieșire.

tulburare de alimentație

Nu trebuie să treci singur prin asta

Psihoterapia este cea mai eficientă cale de a rezolvare tulburările alimentare, precum și a oricărui disconfort psihologic legat de alimentație și de percepția propriului corp. Un terapeut expert te va ajuta să construiești treptat o relație sănătoasă cu mâncarea și cu tine însuți. Nu îți va spune ce să faci, dar te va asculta și te va ghida spre bunăstare mintală și spre un stil de viață care să te facă fericit.

Completează un scurt test, pe baza căruia îți vom recomanda cei mai potriviți trei terapeuți pentru tine. Nu mai trebuie să îți faci griji, ci doar să faci primul pas spre a te simți mai bine.

Cum pot ajuta o persoană dragă care suferă de o tulburare de alimentație?

O mare problemă în cazul tulburărilor de alimentație este faptul că persoana care suferă nu vrea să recunoască faptul că are o problemă. O tulburare de alimentație este o manifestare a unei probleme psihice, prin urmare, nu forța persoana bolnavă să mănânce, nu-i evalua aspectul fizic și nu-i da sfaturi nesolicitate. Fi interesat de el sau ea ca persoană, nu doar de boala sa. Nu căuta vinovatul, ci soluția. Articolul nostru 5 sfaturi pentru a ajuta o persoană dragă să înceapă să meargă la terapie îți poate fi de folos.

Dacă încerci să te ajuți pe tine însuți, dar nu mai știi încotro să te îndrepți, terapia te-ar putea ajuta și pe tine. Un terapeut cu experiență te va sfătui ce pași poți face în continuare și te va ajuta să te eliberezi de griji.

 

Vezi cum funcționează terapia

Nu ești singur.

În cele din urmă, am dori să îți spunem un ultim lucru și probabil cel mai important. Este perfect firesc ca într-o situație dificilă să trăim un val de emoții pe care nu le-am mai trăit până acum. Orice criză, într-adevăr, orice criză, are un început, dar are și un sfârșit. La fel și a ta. Și de aceea, dacă te gândești măcar la asta, cere ajutorul unui psiholog, psihiatru, psihoterapeut sau coach. Nu trebuie să te descurci singur. Poți găsi ajutor de la peste 30 de terapeuți, dintre care poți alege pe cel care se potrivește nevoilor tale și poți rezerva o ședință chiar a doua zi. Apoi te vei conecta cu un terapeut online, din confortul casei tale.

Încercați psihoterapia prin video conferință

Nu trebuie să faceți față singur
Dr. Psih. Maria Bran Psihoterapeut (3000+ ore de practică)
DEPRESIE STIMĂ DE SINE TRAUMĂ PSIHOSOMATIZĂRI
Formare în psihoterapie verificată
„În relația terapeutică pe care o co-construim identificăm semnificații multiple și opțiuni pentru gestionarea diferitelor situații de viață cu care te confrunți.“
249 RON / programare
ANXIETATE DEPRESIE RELAȚII INTIMITATE ȘI SEXUALITATE
Formare în psihoterapie verificată
„Psihoterapia este cunoaștere și transformare.“
199 RON / programare
DEPRESIE FRICĂ PSIHOSOMATIZĂRI SINGURĂTATE
Psihoterapeut aflat în formare
„Viața este un drum anevoios, însă putem alege să facem un pas spre propria persoană. Putem să împărtășim greutatea care ne apasă. O durere împărtășită este pe jumătate mai ușoară.“
199 RON / programare
Cum te putem susține?

Probleme cu care te pot ajuta psihoterapeuții noștri